Vega(n)?

De afgelopen tijd is het erg stil geweest hier, op mijn kleine stukje internet… Dit komt vooral doordat mijn hoofd op het moment echt ergens anders naar staat. Over precies een week ga ik naar Nepal. Ik ben onderhand vrij en iedereen voor het laatst aan het zien. Op mijn reisblog zal het dan dus ook de komende weken iets drukker zijn dan hier. Als ik in Nepal ben ga ik namelijk niet werken aan Zoey’s Zee. Ik hoop dat jullie dat snappen.

Wat me de afgelopen tijd wel erg heeft beziggehouden, is het feit dat ik me eigenlijk niet goed voel bij het eten van vlees en zuivel. Ik weet hoe slecht het is voor het milieu en dat er echt iets moet veranderen. Toch verander ik zelf niks, dat klopt niet en dat begin ik steeds meer te voelen. Daarom spookt al meerdere maanden door mijn hoofd om te stoppen met het eten van zuivel en vlees. Iets, wat weer iets minder gebruikelijk is, is dat ik ook soya meer wil eten. Want ook het produceren van soya brengt veel met zich mee. Dit komt onderanderen door de hype rond vega(n), gezond en bewust eten. Mensen gebruiken soya als een vleesvervanger en hierdoor is de vraag erg toegenomen. Met ontbossing tot gevolg. Ik weet dat een beetje soya eten veel minder erg is dan de hoeveelheid soya die een koe eet om mijn biefstukje te worden. Hoezo ik het dan toch niet meer wil eten? Omdat ik wil kijken wat voor mij haalbaar is en ik wil al het haalbare doen om mijn voetprint op de aarde te verkleinen. Dit is dan ook direct de reden waarom ik nog niet volledig vegan wil gaan eten. Dit is namelijk, op dit moment, niet haalbaar voor mij.

Van het een kwam het ander en de verandering in mijn dieet zette me aan het denken over de rest van de spullen die ik gebruik, zoals verzorgingsproducten, kleding en make-up. Ik heb nu het idee om vega(n) te gaan leven, dit was een paar maanden geleden natuurlijk nog niet. Daarom heb ik bijvoorbeeld nog leren en wollen kleding, niet dierproefvrije make-up en geen natuurlijke verzorgingsproducten. Om mijn idealen na te gaan leven, zou je zeggen dat ik die producten direct de deur zou moeten wijzen, maar ook dat streeft mijn idealen niet na. Ik haat namelijk verspilling.

Dus de veranderingen zullen, na lang hierover nadenken, als volgt plaatsvinden. Vega(n) ga ik pas eten als ik terug ben uit Nepal, vooral omdat ik niet mijn dieet wil omgooien voordat ik in een compleet andere cultuur en dus ook keuken terechtkom. Ik denk dat dat voor mijn lichaam een te grote aanslag zal zijn. En wat betreft alle andere gebruiksproducten, ik ben van plan om niks weg te gooien en dus alles op te gebruiken. Hierna zal ik het veranderen voor een vega(n)/dierproefvrij/natuurlijk product. Deze drie punten zijn allemaal eisen, echter is het erg lastig om producten (vooral make-up) die voldoen aan alle punten te vinden. Vega(n) zal mijn grootste eis zijn. Ook alle nieuwe producten die ik koop vanaf nu, zullen natuurlijk zijn.

Dit zal een grote reis zijn op zoek naar nieuwe recepten, merken en producten. Het ontcijferen van ingrediëntenlijsten en het zoeken van goede vervangers. Tips zijn altijd welkom en natuurlijk zal ik jullie meenemen op deze reis doormiddel van reviews en recepten. Het zal ook een verandering in content op mijn blog teweeg brengen en ik ben heel benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Disclaimer: Ik gebruik het woord vega(n) met de n bewust tussen haakjes omdat ik niet weet in welke categorie ik mijzelf wil plaatsen, ook dit zal ik dus nog moeten uitvinden. 

X

Geef een reactie

