Adventskalender swap

De feestperiode is voor kinderen vaak spannend en kost veel energie. Eerst Sinterklaas en dan vakantie met kerst en oud en nieuw. Weet je nog dat je vroeger een kalender met chocolaatjes had waarmee je kon aftellen tot Kerst? Een adventskalender. Maar waar staat dat nou eigenlijk voor?

Zoals met erg veel Nederlandse feesten is de oorsprong een combinatie tussen het Christendom en de natuurgodsdiensten die er voor het Christendom waren. De advent periode is de ‘donkere’ periode in het noorden. Het is de donkerste maand met vaak somber weer. In deze periode reisden de zwangere Maria en haar man Jozef naar Bethlehem voor de volkstelling. Dit was een lange reis. Uiteindelijk zal, vlak na hun aankomst, Jezus geboren worden. Daarmee is advent het aftellen voor de geboorten van Jezus in het Christendom. Dit wordt gedaan door een adventskrans met vier kaarsen. Iedere zondag wordt er een kaars aangestoken. Hier komt het verhaal van de donkere maand dus weer terug want door het aansteken van de kaarsen brengen de mensen wat licht in de duisternis. Advent begint vier zondagen voor kerst. Dat is dus dit jaar op 29 november. Een adventskalender waar ik het net in het begin over had begint op 1 december en loopt, net als de advent periode, tot 24 december.

Tijdens een pinterest sessie een tijdje geleden kwam ik allemaal prachtige zelfgemaakte adventskalenders tegen. Ik werd er mega enthousiast van en wilde direct aan de slag, maar als ik het voor mijzelf zou maken zou ik natuurlijk weten wat er overal in zou zitten. Dus daar heb ik iets op bedacht, ik ben nu hard aan het werk om een mooie kalender voor Jette te maken en zij maakt er een voor mij. 1 December ruilen we deze om en dan heb ik toch een leuke adventskalender kunnen maken. Ik ga nu natuurlijk nog niet laten zien welke ik aan het maken ben, want ook zij gaat dit lezen, dus dat zien jullie nog wel. Hier in ieder geval wel alvast wat inspiratie voor het geval jullie zelf helemaal enthousiast zijn geworden, net als ik, en er ook een willen maken.

 

Geef een reactie

