Een ode aan ‘Eleanor&Park’

Ik heb hem pas net uit en weet nu al dat ik hem nog honderden keren zal gaan lezen. Want ik ben verliefd, op ‘Eleanor and Park’ door Rainbow Rowell.

930fb71e6b320d6bf5291461aaacd37b

Het verhaal gaat over, verrassend genoeg, Eleanor en Park. Eleanor, een zestienjarig meisje met gigantisch rood krullend haar, is net weer thuis nadat ze een jaar ergens anders heeft gewoond als het nieuwe schooljaar begint. Ze moet met de schoolbus en als ze instapt is er nog maar een plaatsje vrij, die naast Park. Een Aziatische jongen die ook zestien is en in hetzelfde jaar als Eleanor zit. Al snel ontstaat er een bijzondere relatie via de stripboeken en muziek van Park. Een relatie waar ze elkaar en zichzelf steeds beter leren kennen, maar ook een relatie die een houdbaarheidsdatum heeft.

Hoe Rainbow de relatie tussen Park en Eleanor beschrijft is echt prachtig. Ze weet precies de essentie te vinden en beschrijft de stunteligheid en schoonheid van een eerste liefde perfect. Zo perfect dat ik de schattigheid bijna niet aankon. Toch weet ze ook talloze verschillende, al vaak beschreven, problemen in een totaal nieuw jasje te steken en in het verhaal te verwerken. Zo is Eleanor niet het mooiste meisje dat er bestaat en wordt daardoor niet volledig geaccepteerd op haar nieuwe school. Thuis heeft ze te maken met verschillende misstanden in haar gezin waardoor Park haar enige uitweg wordt. Eigenlijk gebeurd er niet heel veel, wat misschien wel het knapste is, want je blijft lezen en wil constant weten hoe de relatie zich zal ontwikkelen.

Ik zou er uren lang over blijven door kunnen gaan, maar dan is het nut om het boek te lezen voor jullie denk ik verdwenen. Dus ik zal mijn mond nu houden zodat jullie het zelf kunnen lezen en ervaren.

Eleanor & Park op bol.com

X

Geef een reactie

