Een ode aan ‘Miss Peregrine’s home for peculiar children’

Een van mijn lievelingsboeken aller tijde is Miss Peregrine’s home for peculiar children door Ransom Riggs.

peculiar 2

Het verhaal gaat over Jacob, een jongen die net zijn opa is verloren en daardoor depressief wordt. Zijn opa vertelde altijd allemaal mysterieuze verhalen over zijn jeugd op een eiland waar hij in een kindertehuis woonde. Om meer over zijn opa’s leven te ontdekken gaat Jacob samen met zijn vader terug naar het eiland. Het kindertehuis is verwoest en er is niets meer terug te vinden van de jeugd die Jacobs opa heeft gehad, totdat Jacob door een graftombe vanuit de regenachtige 21e eeuw een zomerse dag binnen loopt. Hij weet niet wat hem overkomt en hier begint een groot avontuur. Hij ontdekt dat hij niet zomaar een jongen is, hij is een bijzondere en gaat een onvoorspelbaar en gevaarlijk leven tegemoet met zijn nieuwe vrienden.

peculiar 3 peculiar 5peculiar 4

Misschien wel het mooiste aan dit boek is dat de schrijver oude foto’s ter illustratie heeft gebruikt. Dit zijn niet zomaar foto’s, maar foto’s die hij op markten en in oude winkeltjes heeft gevonden. Alle foto’s bevatten iets ‘bijzonders’ of ‘geks’. Je zou denken dat hij de foto’s bij het boek heeft gezocht, dit is niet het geval. In eerste instantie zouden de foto’s gebruikt worden voor een boek vol met vergeten foto’s. De uitgever adviseerde echter om er een verhaal omheen te schrijven. Zo heeft Ransom de foto’s als leidraad gebruikt voor het verhaal. Dit is geweldig goed gelukt en maakt dat ik het boek nog meer waardeer.

Het boek is een prachtige combinatie tussen een fantasy, historische en horror roman. Je wordt gepakt door de jeugd van Jacobs opa en je wil net zo graag weten wat voor een leven zijn opa heeft gehad en wat de daadwerkelijke doodsoorzaak is. Ik heb het verhaal in een ruk uitgelezen en was dan ook meer dan enthousiast op het moment dat ik hoorde dat er een tweede deel kwam, Hollow City, én dat dit verhaal verfilmd wordt door, let wel, Tim Burton! Nu ik bijna deel twee uit heb hunker ik al weer naar een vervolg en dat komt, op 22 september 2015 wordt Library of Souls uitgegeven.

peculiar 1

Een ode aan… is een nieuwe serie waarin ik boeken, films en series met jullie deel die ik beschouw als mijn grootste favorieten.

Geef een reactie

