Hersenspinsels

Voor Engels las ik als laatste boek ooit (jeeej!!!!) ‘Animal Farm’ door George Orwell. Een erg bekend boek en ik denk dat bijna iedere scholier het leest. Het gaat over een boerderij waar dieren een revolutie op gang brengen en de boerderij overnemen. Eerst lijkt dit goed te werken maar naarmate de tijd vordert worden de varkens steeds menselijker en ontstaat er toch weer een klassenverdeling.

Dit boek gaat duidelijk over het communisme in Rusland met mensen als Stalin alleen dan in dieren vorm. Het zette me aan het denken. Er gebeurd zoveel in de wereld de afgelopen jaren.

Het lijkt wel alsof iedereen niet meer tevreden is en dit durft te uiten. Zowel in Nederland, met stakingen tegen bezuinigingen, als buiten Nederland, zoals IS. Het maakt mij eigenlijk best een beetje bang. Want als niemand meer tevreden is en niet meer in harmonie kan leven, dan roeien we onszelf langzaam uit. Neem nou IS, uit naam van een god doen zij de verschrikkelijkste dingen. Zowel in het Midden-Oosten als in de rest van de hele wereld sporen ze mensen aan om uit naam van hun geloof te vechten. Dit zorgt niet alleen voor mensen die zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen, maar ook voor moslimhaat en jodenhaat. Terwijl moslims op zichzelf geen vlieg kwaad doen.

Dit is een kettingreactie die mij verontrust. Want het komt erop neer dat iedereen ontevreden is, en ontevreden mensen laten van zich horen en niet op een positieve manier!

Daarom wil ik graag mijn motto delen, om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. ‘Leef en laat leven’. Dat geldt niet alleen voor ons, als burgers die het bijvoorbeeld niet eens zijn met IS. Dit geldt ook voor IS zelf, accepteer dat er verschillende geloofs- en levensovertuigingen zijn en leef naar die van jou zo goed als je kan.

Om even op het boek terug te komen, is het dus eigenlijk niet de juiste aanpak van de dieren. Uiteindelijk schieten ze er, na heel veel ellende, niets mee op. Toch vind ik het goed dat ze proberen hun leven te beteren, als ze dit hadden gedaan zonder de gehele boerderij over te nemen was dit denk ik ook tot een succes gekomen. Wees dus blij met wat je hebt en probeer hier en daar altijd vooruit te werken zonder drastische veranderingen.

One thought on “Hersenspinsels

Geef een reactie

