Yoga

Sinds ongeveer een jaar heb ik yoga helemaal ontdekt. Het helpt me ontspannen en zorgt ervoor dat ik lekkerder in mijn vel zit. Aangezien ik vaak veel druk achter mezelf zet om alles goed te doen en dat dat bij yoga juist echt niet hoeft is het een middel geworden waar ik volledig door kan ontspannen. Ik hoef het niet goed te doen en het is niet erg dat ik een stijve hark ben. Die ruimte vind ik het fijnst.

yoga 1

Ik laat jullie vandaag wat van mijn lievelingsoefeningen zien. Te beginnen met de zonnegroet. Misschien wel de bekendste oefening, die geweldig is voor ’s ochtends. Je komt duf uit bed, doet deze oefening en je hele lichaam is wakker en goed opgewarmd om te beginnen aan de dag.

zonnegroet

Bij deze oefening moet je er wel op letten dat je eerst bijvoorbeeld alles met links doet en dat je de hele reeks daarna herhaalt maar dan met rechts. Zo is je lichaam weer in evenwicht. Tussendoor even je hele lichaam uitschudden!

De kinderpositie doe ik vaak als ik klaar ben met alle oefeningen. Het is een houding waar ik uren in zou kunnen blijven zitten. Het ligt zo heerlijk en spreekt verder denk ik voor zichzelf.

kindpositie

De boom is een houding waar je op moet oefenen. Je evenwicht in een keer bewaren zal niet lukken en ook je been helemaal boven aan je bovenbeen plaatsen zal niet in een keer gaan. Daarom is hij juist leuk. Je merkt aan deze oefening dat je steeds beter wordt.

tree

Ook bij de boom moet je erop letten dat je eerst links en daarna rechts of andersom doet. Net als bij de zonnegroet.

Let bij yoga altijd op het volgende, het is niet de bedoeling dat je tot het aller uiterste gaat. Als je pijn voelt stop je, als je iets niet kan doe je het niet en als iets raar of verkeerd voelt doe je het niet. Forceer nooit je lichaam en zorg juist dat het weer in evenwicht raakt door de oefeningen.

X

Geef een reactie

